Land Rover houdt de kaken nog stijf op elkaar over de nieuwe Range Rover, maar het testwerk met het nieuwe topmodel gaat door. De enorme SUV rijdt rond op Duitse bodem en heeft weer een deel van zijn camouflage afgeschud. In 2013 moet hij klaar zijn.

De huidige Range Rover stamt uit 2002, en bij Land Rover kijken ze niet op een decennium meer of minder als het gaat om de levenscyclus van hun modellen. Toch vinden ze het na elf jaar tijd voor een nieuwe.

Die zagen we afgelopen zomer voor het eerst rijden, al lijkt de nieuwe Range Rover door zijn zware camouflage nog het meest op een rijdende bunker. Waarschijnlijk was de manier waarop hij was ingepakt iets te veel van het goede, het prototype zoals hij nu wordt getest kan in elk geval stukken beter ademen. De motoren kregen ongetwijfeld te weinig koeling met het enorme brok plastic voor de neus. Toegegeven, veel kun je nog niet zien op deze foto’s maar het lijkt erop dat Land Rover de nieuwe Range Rover iets minder massief laat ogen.

Het prototype beschikt waarschijnlijk over de TDV8 dieselmotor, gelet op de naar beneden wijzende uitlaateindstukken. Land Rover heeft in de Range-e, een studie op basis van de Range Rover Sport, al een dieselhybride aandrijflijn laten zien.

Het gebruik van aluminium moet het gewicht van de nieuwe Range Rover zo’n 400 kilo omlaag brengen. De huidige weegt, afgeladen als TDV8 Autobiography Ultimate bijna 2.500 kilo dus gewichtsbesparing is welkom.

Bron: Autoweek